onsdag 25 mars 2009

Försäkringar

I samband med Trollets död visade det sig bli problem med försäkringar. Vi hade försäkrat in henne, naturligtvis, alla våra hundar är väl försäkrade, men när hon dog och det var dags för reglering visade det sig att denna försäkring kommit på villovägar! Någon har missat något, vilket naturligvis är en katastrof i ett sådant läge. Skulle vi inte ha märkt det. Jo, absolut, men när man har många hundar är det lätt hänt att missa detta.

Alla våra hundar är livförsäkrade. Jag tycker att det är bra just i den här situationen som vi har hamnat i. Jag betalar gärna för en hund jag får hem, men att betala en stor summa pengar för en hund man aldrig mer får se är för deprimerande. Det är då livförsäkringen är så bra, som jag ser det så betalar den för eventuell veterinärvård, eventuell avlivning, samt för kremering, så att man slipper lägga ut pengar för detta sorgliga.

Den livförsäkring vi hade på Trollet, eller rättare sagt den försäkring vi trodde oss ha för Trollet, skulle alltså täcka hennes dygn på sjukhuset, samt den separatkremering som vi vill ha gjord. Nu hade vi alltså inte en sådan och slutnotan slutar på några tusen kronor. Trist och onödigt!

Jag skriver detta som ett litet varnande exempel, inte för att kasta skit på någon. Fel inträffar. Mitt råd är, försäkra hunden, den tryggheten är det värt att betala för, och se till så att försäkringen stämmer när ni får försäkringsbrevet.

För mig är det faktiskt så viktigt med försäkring på hund (och katt för den delen) att jag precis blivit försäkringsombud för Agria, så om du vill ha ett personligt försäkringsombud så är det bara att höra av sig. Jag kommer också att kunna berätta om alla förbättringar som försäkringen har fått från och med den första april. Nu kan den bli så individanpassad som vår träning annars är. Det tycker jag verkligen är toppen, eftersom alla hundar och hundägare har särskilda behov. Nu kan man alltså skräddarsy sin försäkring!

En annan nyhet hos Agria är Agria Breeders Club, där kan alla uppfödare vara med, oavsett om man har sina hundar försäkrade i Agria eller inte, och det kan ge många fördelar och inte en enda nackdel. Bland annat kan man läsa mycket intressanta artiklar om uppfödning och uppfödarrelaterade texter, samt samla poäng som man kan plocka ut i otroliga produkter, tex digitalkameror!

På fredag i nästa vecka har jag varit på min första ordentliga utbildning och kommer att kunna hjälpa er att bli medlemmar och svara på alla tänkbara frågor om försäkringar.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja