fredag 9 november 2007

Modern hundträning = utan regler?


När olika hundträningsmetoder diskuteras så är en väldigt vanlig åsikt att "visst är det trevligt att träna med belöning, men om man vill ha en fungerande lydnad i svåra situationer så går det inte" eller "De som håller på med belöningsträning är flummiga och det handlar bara om fri uppfostran", eller "säg den hund som väljer en köttbulle framför ett rådjur".

Jag vet att de två första citaten är helt fel, och det tredje är rätt. men däremot säger det inget om modern hundträning, eftersom man då tränar med muta och alltså inte tränar rätt.

Problemet som jag upplever är att de här citaten av någon anledning tilltalar vår känsla för vad som känns logiskt. Man skall träna hund med bondförnuft och detta säger att det är på det här viset hundträning går till.

När vissa tränare då med stolthet talar om att de helt saknar utbildning i ämnet och är helt självlärda. Ja, de har rent av någon slags medfödd hundträningstalang som gör att de inte behöver lära sig något mer, utan är fullärda. Då tilltalar detta oss, antagligen för att vi får bekräftelse på att det handlar om bondförnuft.

För mig är detta väldigt bakfram. Jag har alltid älskat utbildningar Jag tycker att en av livets stora meningar är att lära sig mer, och jag tycker verkligen att talesättet "desto mer man lär sig desto mindre inser man att man kan" är något av det mest sanna som sagts. Livet vore helt enkelt otroligt trist om det gick att bli fullärd. När det dessutom handlar om att lära sig något om en annan art, och hur man skall få denna art att förstå vad jag, människan, vill, så är det för mig så otroligt uppenbart att detta är något som jag alltid kommer att kunna lära mig otroligt mycket mer om.

Den 25 oktober läste jag ett par insändare i Kvällsposten, angående debatten om de olika nannyakuterna och de metoder som de använder sig av:

"Så korkat. Man behöver inte slåss för att kunna sätta gränser." (signaturen: Lupuz)

"Bra med någon kraft som visar föräldrarna hur det egentligen går till att uppfostra barn. Bort med 70-tals flummet som bara skapat ouppfostrade skitstövlar." (signatur Preminin)

"Nannyprogrammen handlar inom att slå sina ungar. Budskapet är fasta regler och konsekvens." (signaturen Ingokryddan)

Jag måste erkänna att jag nästan tappade hakan, för om man byter ut Nannyprogrammen mot Hundträningsprogrammen, så är åsikterna exakt de samma. Vår syn på hunduppfostran och barnuppfostran går hand i hand.

Blir vi hårda mot våra barn, så blir vi hårda mot våra hundar, blir vi mjuka mot våra hundar så blir vi mjuka mot våra barn. Jag hoppas för allt i världen att vare sig barnskyddslagen eller djurskyddslagen skrivs om beroende på dessa trender!

Att träna mjukt, eller som jag väljer att kalla det modernt, innebär INTE ett liv utan regler, konsekvens och ordning. Dessa ord går precis lika bra ihop med modern hundträning som med gammal. Det är bara hur jag lär hunden detta som skiljer.

En hund som har en belöningstränande ägare kan precis lika gärna be om lov innan han går ut genom dörren, hoppar in och ut ur bilen, hoppar upp i soffan, väntar på signal att få börja agilitybanan eller jakt. Det ena utesluter inte det andra. Som signaturen Lupuz skrev "Man behöver inte slåss för att kunna sätta gränser".

Metoden du väljer att träna med skall inte bara kännas logisk, den skall kännas rätt i magen och den skall vara etiskt hållbar, i överensstämmande med djurskyddslagen.

Ha kul tillsammans med din hund!

Natasja

Inga kommentarer: