tisdag 13 november 2007

En händelserik vecka



En hektisk, men rolig vecka är slut. I tisdags skrev jag färdigt min första bok, "Klickerträning för nybörjare", i onsdags var jag på IKEA och föreläste om hundens inlärning och lugnande signaler på deras "Husdjursdagar" och under helgen utbildade jag mig till Rallylydnadsinstruktör. Som sagt var, en hektisk vecka, men oj så rolig och full av positiv hundträning!

Boken ges ut av Prisma förlag och kommer i april. Den är precis vad den låter som, en bok för dem som inte klickertränat tidigare, eller som kanske vill läsa den ändå.

Föreläsningen på IKEA i Malmö var intressant. Dels att IKEA anordnade något sådant, men också att få berätta om min syn på hundar och hundträning för både människor jag träffat tidigare och sådana som var helt nya för mig. Det blev ett trevligt och positivt möte, med mycket humor, värme och en hemskt god kaka till kaffet.

Helgens rallylydnadsutbildning var verkligen toppen! För er som inte testat rallylydnad - gör det. Otroligt roligt! Det som jag tycker är allra bäst är att det är samspelet och kontakten mellan hund och förare som är det allra viktigaste, och att vardagslydnadsinslagen är så pass många som de är för att vara en hundsport. Borta är all militära höger, vänster om halt. Äntligen något som precis alla som har hund kan göra tillsammans, oavsett hur gammal man är, vilka ambitioner man har, hur van hundtränare man är, om hunden är liten, stor, renrasig eller inte. Trots att jag hade höga förväntningar och att jag trott att det var något som skulle passa mig, så blev jag otroligt positivt överraskad.

I vår kan jag lova att det kommer att komma rallylydnad i vårt utbud och på vårt schema. Idag hade jag förövrigt mitt första lilla rallylydnadspass med min blodhund Mary. Visserligen var vi inomhus, men jag hade absolut inte trott att hon skulle vara det minsta intresserad, men det gick riktigt bra. Det hade ju varit väldigt kul att visa upp en blodhund i denna gren, särskilt som det blir minus poäng för varje nos i backen. Det är ju en otrolig skillnad att träna ute och inne...

Jag brukar i vanliga fall inte skriva om den här typen av aktiviteter, utan mer generellt om hundträning, men den här gången kunde jag bara inte hålla mig. Som sagt var, en kul och händelsrik vecka.

Ha kul tillsammans med din hund du också!

Natasja

Inga kommentarer: