tisdag 17 februari 2009

Positiv förstärkning - det fungerar varje gång!

Fick detta brev:

KLICK och en ordentlig jackpot till dig! Jättekul med nya inlägg i din blogg, och så många på en gång också! Jag har saknat att läsa den.


Positiv förstärkning.

Det första jag vill göra är att logga in på bloggen och genast skriva ett inlägg.

Positiv förstärkning är fantastiskt. Det fungerar varje gång. Oavsett om man är djur eller människa.

Det är operant inlärning. Jag lär mig av mina försök. I detta fall att skriva ett otal inlägg på bloggen, efter att inte ha skrivit något på väldigt länge. Resultat. Ett väldigt trevligt brev som visar att det finns någon som uppskattar vad jag skriver. Vad leder det till i framtiden? Naturligtvis att jag skriver mer.

Kom just att tänka på en elev som också har en blogg. En dag hade hon skrivit om Cesar, och hon har samma hållning till honom som jag, så det var inte så positivt förtärkande i förhållande till honom (å andra sidan kan han ju inte läsa det, så det har ju ingen effekt). Inlägget hade däremot effekt på svenska Cesar fans och det tog hus i helvete. Det som läsarna absolut inte hade avsett som positiv förstärkning, skäll på henne för att hon skrev så, togs däremot emot som just positiv förstärkning av skribenten. Hennes gensvar blev "jag måste skriva mer om Cesar!"...

Det får mig att tänka på hundar, som inte sällan tar emot våra utskällningar och andra otrevligheter just som positiv förstärkning, "äntligen ser hon mig!", och därför gör de om det som vi inte alls vill att de skall göra om.

Operant inlärning.

Det är den som "tränas" som avgör vad som är förstärkande och vad som är bestraffande. Ökar beteendet så har det verkat förstärkande, minskar det så har det verkat bestraffande. Svårare än så är det inte.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja