fredag 18 september 2009

Emma Parsons dag 1

Något som är så fantastiskt roligt och underbart med klickertränare/moderna tränare, är att allt hela tiden utvecklas. Det föredrag som jag trodde att jag skulle få höra i repris från förra gången innehöll så otroligt mycket nytt att det för min del kändes som ett helt nytt seminarium! Toppenkul! Intressant! Lärorikt!

Av kommentarerna från de som jag hann prata med var entusiasmen precis lika stor som min egen.

Jag tänker på när jag läste till hundpsykolog och då fick lära mig att det inte gick att träna med positiv förstärkning om man bodde i en stad, eftersom det då var trångt med utrymmet var man tvungen att använda sig av bestraffning, tex kastburkar i samband med hundar som gör utfall mot andra hundar. Jag var mycket skeptisk och kritisk till detta och tack vare Turid Rugaas (först) och sedan Emma Parsons så kom jag fram till hur det gick utmärkt att göra detta helt utan bestraffning och dessutom med ett mycket mer hållbart resultat. Dessa tankar slår mig flera gånger under seminariets första dag. Jag är så glad att mina första hundpsykologelever sitter där i salen tillsammans med mig och får lära sig att detta är möjligt, även för de tillsynes mest hopplösa fallen. Underbart!

En annan tanke som slog mig var när hon sade något i stil med "There is a thin line between corrections and abuse", alltså det är en fin skiljelinje mellan korregering och misshandel. Det tycker jag var så mitt i prick. Jag skulle verkligen vilja att man, om man använder sig av det, gör en definition av vad man menar med "korrigering", "bestraffning" och "misshandel", och på så vis förklara vad det faktiskt är man menar. Min ståndpunkt är klar, det är en mycket tunn skiljelinje mellan dessa tre. Vi har till exempel ingen aning om hur våra hundar upplever det ena eller andra, och när de tycker att det ena övergår i det andra.

Att använda sig av enbart positiv förstärkning innebär inte att hunden inte har några gränser för sitt beteende eller att det inte finns några regler för hur livet tillsammans skall se ut. Däremot korrigerar/bestraffar inte vi våra hundar till att göra rätt, utan vi lär dem att förstå vad det är vi vill att de skall göra istället. På det sättet bygger vi en positiv relation med våra djur och vi riskerar inte att förstöra genom att vi missbrukar deras förtroende.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja

3 kommentarer:

Prickigahunden sa...

"Jag tänker på när jag läste till hundpsykolog och då fick lära mig att det inte gick att träna med positiv förstärkning om man bodde i en stad, eftersom det då var trångt med utrymmet var man tvungen att använda sig av bestraffning, tex kastburkar i samband med hundar som gör utfall mot andra hundar."

Så intressant. Något sånt sades aldrig när jag gick utbildningen och att kasta burkar fick vi heller inte lära oss. Visar återigen att "mjuka" metoder inte alltid är lika med "mjuka" metoder.
Det är så viktigt att alltid ha sin inre kompass aktiv och att man faktiskt gör allt man lär sig av andra till sitt eget.

Anonym sa...

Hej.Hittade hit för ett tag sedan och har följt bloggen sedan dess.. Otroligt rolig läsning och det är kul att fler personer jobbar med att få fram alla fördelar med klickerträning.
Jag kan ju säga att jag är inte lite avundsjuk på er som fick se och höra Emma, jag har själv en hund som har utfallsproblem och jag skulle verkligen velat vara där med er och fått tips och råd.
Hoppas ni har planer på att ta dit henne flera gånger så jag får chansen att komma.
Ha en underbar dag. Mvh Madde.

Jenny o company sa...

Hej! Tack för en suverän vecka i det soliga skåne! Det var sol ute, sol inne och sol i sinne! En härlig tid väntar mina stackars kursare som minsann skall få leka "car-crashleken" och allt annat! :) Det snurrar på ett härligt sätt i bollen och nu har mina hundar börjat få in bugning som "defaultbeteende" vid hundmöten. Smart va??....! :) Tusen tack och vi synes i hundvimlet!
Hälsn Jenny Marek