fredag 9 november 2007

Äntligen vänder det!


Ibland blir jag så glad att jag bara vill skrika rätt ut i luften. Idag är en sådan dag!

Oprah Winfrey tog för några år sedan fram Dr Phil, vilket jag är glad för. Säger hon "läs den här boken!" så kommer den boken med automatik att bli en best seller. När Oprah för något år sedan hade med Ceasar Milan (som i vanliga fall refereras som "Mannen" i min blogg), så var hans lycka gjord. Hans böcker såldes i mångmiljon upplagor och han fick en egen TV serie, som sedan dessvärre köptes in av TV4. I Sverige har hans inflytande på hundträningen på rekordtid blivit otroligt stor. För hundarnas del är detta en katastrof. För hundägarnas del också, eftersom de kommer att få en mycket sämre relation med sin hund.

Men detta är nu förhoppningsvis slutet på den historien.

Oprah Winfrey har bytt hundtränare och nu är jag helt säker på att trenden inom hundträning kommer att vända! Hennes nya hundtränare heter Tamar Geller och har en helt annan och modern inställning till hundar och hundträning. Hon har nyligen gett ut boken "The loved dog" som naturligtvis genast rusade iväg på till en topplacering på boktoppen.

Tamar förordar ett förhållningssätt till hunden som baseras på kontakt och respekt för hunden. Hon belöningstränar, ger hunden applåder, jack-pots (flera belöningar vid ett tillfälle då hunden är extra duktig eller nått ett genombrott i träningen), hon känner till och använder sig av Skinners upptäckter om operant inlärning, och när hon får frågan om hennes bok och hennes inställning inte är en indirekt kritik av Ceasar svarar hon:

"He wants a dog to be a 'calm submissive'. I do not. I do not want anybody in a relationship with me to be submissive". (I en ungefärlig översättning: Han vill att hundar skall vara lugnt undergivna. Det vill inte jag. Jag vill inte att någon alls som jag har en relation till skall vara undergiven.")

Tack, tack, tack! Äntligen kommer det som jag vill kalla sunt förnuft med i debatten! Nu kan förhoppningsvis en modern syn på hund få sin plats även i svensk TV.

Tack Oprah, allt är förlåtet!

Dagens tips:

1. Gör något kul tillsammans med din hund!

2. För varje nej du säger, hitta 100 tillfällen att säga bra!

3. Lägg ett spår med din hund, eller låt den på annat sätt använda sin nos!

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja

Inga kommentarer: