tisdag 28 augusti 2007

Ett hundproblem

Jag fick ett brev om ett hundproblem som jag svarade på, eftersom jag tror att fler kan ha hjälp av detta så publicerar jag det här i bloggen. Namnen är fingerade:

Hej! Mitt namn är Hanna och jag har en tervuerenvalp på 5 månader. Jag har ett problmem med henne som jag skulle behöva hjälp med. Det är som så här att om hon har något i munnen som hon antingen får eller inte får ha så morrar och biter hon när man försöker ta det från henne. Ibland går det hur bra som helst att ta det och då får hon massvis av beröm men ibland slår det slint i huvudet på henne och hon biter och morrar. Jag är rädd för att hon ska göra det mot ett litet barn...

Jag har försökt byta mot godis (köttbullar och annat gott) men då tar hon köttbullen samtidigt som hon har saken i munnen eller så tar hon godiset snabbt, morrar till och tar saken igen. Har ni något bra tips?? Tacksam för svar så snabbt som möjligt!

MvH Hanna och argbiggan Flisan ;)


Mitt svar löd:


Hej Hanna!

Tack för ditt brev, jag skall försöka hjälpa dig.

För det första är det jätteviktigt att du inte gör en stor affär av det. Det är lätt hänt att förstora något som egentligen inte är något problem, till att bli ett väldigt stort problem. Jag skulle kunna tänka mig att din valp tycker att det är en rolig lek: "Du kan inte ta det jag har", och att morrandet är en del av leken.

Testa att inte byta med en godisbit, utan att du istället kastar några små bitar t. ex. köttbulle på henne när hon har något i munnen. Då kommer hon med största sannolikhet att bli lite upptagen av att leta reda på bitarna, koncentrationen hon har på det hon har i munnen upphör och du kan precis i det ögonblicket hon släpper säga "loss" eller "tack".

Jag skulle också testa att byta med en annan leksak, det vill säga. Hon har sin grej i munnen och du har en annan kul leksak som du leker med. Intresset för den leksak hon har i munnen kommer att minska och då kan du passa på att säga "loss" eller "tack" när hon släpper för att ta den nya leksaken.

Jag har visserligen sett en hund som hade flera bollar i munnen samtidigt, och om det är den typen av hund du har så skulle jag ta en större grej att leka med, så att du helt enkelt omöjliggör det.

Lycka till med din hund, och ha kul!

mvh Natasja


Redan efter ett par dagar kom detta glada svarsbrev från Hanna:


Hej igen! Ville bara säga att dina tips fungerar redan! Hon har redan blivit mycket bättre och nu får man ta det mesta från henne! :D
Ha det toppen och tack för hjälpen!
MvH Hanna och Flisan


Just när det gäller morrande är det väldigt vanligt att rekommendationerna, från andra, ser helt annorlunda ut än vad jag skrev i mitt svar till Hanna. Om hunden morrar så ses det som om hunden försöker ta över ledarskapet och då skall man genast gå in med våld för att stävja detta.

Hundens morrande kan betyda en rad olika saker. Det vanligaste är att hunden vill ha ett ökat avstånd till den person eller hund som den känner utgör något slags hot. I dessa fall kan man säga att hunden signalerar något i stil med: "Jag litar inte på dig, håll avstånd!". Om vår hund inte litar på oss så kommer det absolut inte att bli bättre om vi ger oss på den med våld.

Detta är till exempel vanligt när det gäller hundens matskål. I vissa böcker, och via mun-mot-mun-metoden, sprids skrönan att man skall plocka undan skålen, ställa tillbaka den och sätta fram den igen, när hunden är valp. Anledningen till detta är att man skall lära den att vi skall kunna ta bort skålen eller något annat föremål.

Dessvärre blir det ett helt annat resultat av detta förfaringssätt. Hunden känner sig naturligtvis osäker på vårt agerande, och då är det lätt hänt till att ett morr har provocerats fram, trots att det motsatta var vår avsikt. Vi får alltså ett ökat morrande!

Det vi kan göra då är att vi, som jag skriver i brevet till Hanna, kastar små matbitar på hunden när den morrar. Många blir då förundrade och undrar om man inte då belönar morrbeteendet. Men faktum är att man inte gör det. Vi förmedlar däremot något annat till hunden: ”Jag är inte en sån som tar ifrån, utan en sån som lägger till." Hunden får på det sättet en bättre bild av oss, och känner sig inte längre hotad. Testa det gärna! Det fungerar otroligt bra!

Jag brukar göra en liten människoliknelse. Tänk dig att du är på restaurang. Du har precis beställt in din favoritmat. Kyparen kommer, ställer fram tallriken, och just när du har tänkt sätta besticken i maten så tar kyparen bort tallriken. Du blir naturligtvis väldigt förvånad, men tallriken ställs ned igen. Precis när du återigen skall hugga in, så gör kyparen om detta igen. Vad gör du då?

Jag tror att alla skulle bli fly förbannade. Detta kan kanske öka förståelsen för hunden i denna situation.

Ha kul tillsammans med din hund!

Natasja

Inga kommentarer: