måndag 20 augusti 2007

Skillnaden mellan muta och belöning

En av de vanligaste missuppfattningarna jag lägger märke till när det gäller hundträning är att man inte skiljer på muta och belöning, utan att man betraktar all belöning som en muta.

Senast var det i det riktigt bra TV-programmet ”Min hund styr mitt liv” (sista avsnittet visades i helgen på TV4). Kommentatorn sade något i stil med ’att när beteendet är inlärt försvinner mutan’, bara för att det användes godisbelöning vid inkallningsträningen, trots att momentet var inlärt med belöning och inte med muta.

Muta och belöning är två helt skilda begrepp, även om det kan tyckas som om skillnaden är hårfin. För hunden är det oceaner mellan begreppen.

Mutan kommer före handlingen.

Belöningen kommer efter handlingen.

Om jag säger ”du får en chokladkaka om du är tyst” så mutar jag om jag däremot ger barnet en chokladkaka för att barnet har varit tyst så belönar jag.

Om jag står med en köttbulle i näven och ropar på hunden så mutar jag. Om jag däremot ger hunden en köttbulle när hunden kommit så belönar jag.

När man tränar med godis, vilket jag gör för det mesta eftersom det är ett så snabbt och enkelt sätt att belöna, så tränar man absolut inte med automatik med muta, även om den traditionella gamla hundträningsskolan tycks ha fått för sig det.

Att stå med en köttbulle och locka på hunden när det kommer ett rådjur är dömt att misslyckas! Om man däremot har lärt in en inkallning med hjälp av belöning så kan man få en hund att strunta i rådjuret för att komma till sin ägare och där få en köttbullebit. Trots att hunden egentligen skulle föredra rådjuret framför den lilla belöningen. Beteendet har blivit inlärt och hunden går på det och inte på köttbullen.

Om jag däremot mutar hunden så kommer det att fungera i början, men snart kommer hunden kräva större och större mutor av mig, och tillsist så har hunden inget som helst intresse av min muta, eftersom det andra den ser bräcker allt det jag har med hästlängder.

Mutor blir alltid avslöjade!
Tränar man med muta, vilket kan vara en fördel i vissa situationer, så skall man vara medveten om att mutan måste bort så fort som möjligt. Tränar man å andra sidan med belöning så behöver belöningen aldrig försvinna. Den kan ta andra former, den kan komma efter längre och längre tid, men den skall aldrig försvinna.

Vi tar ett exempel. Inlärning av sitt med hjälp av muta. Vi för en godisbit över hundens huvud och hunden sätter sig. Hunden får godisbiten. Vi har då mutat hunden att sätta sig. Det är väldigt lätt hänt att man fastnar i detta och att hunden aldrig sätter sig om man inte har en godisbit med sig. Där har vi nackdelen med mutan. Jobbar man med muta så skall man vara medveten om det och se till att man har en plan för att bli av med den. Använd till exempel en bit godis för att hunden sätter sig de första tre gångerna. Ta därefter bort godisbiten och jobba enbart med din hand. På det sättet blir du av med godisberoendet, men du har ett handberoende kvar, som du kan forma om till ett handtecken för sitt. Beteendet är inlärt och du kan belöna det. Från början kom godisbiten före sättandet (en muta) och nu kommer godisbiten efter sättandet (en belöning).

Som tidigare nämnt kan detta te sig som en enormt liten skillnad som väl inte spelar någon roll, men det gör det absolut.

Dagens tips!
1) Försök att jobba med belöning i stället för med muta.
2) Om du arbetar med muta, se till att så snabbt som möjligt arbeta bort den så att den inte befästs.
3) Förklara skillnaden mellan muta och belöning för alla som inte känner till den. Det skulle göra underverk i hundvärlden!

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja

Inga kommentarer: