lördag 25 augusti 2007

Är alla hundtränare galna?

Om jag var hundägare med en hund som hade problem, så skulle jag bli fullständigt vettskrämd av de TV-program om hundträning som visats under de senaste åren. Jag skulle definitivt inte våga anmäla mig till någon kurs eller söka hjälp för problembeteenden. Vem vet vad den galna hundtränaren skulle få för sig att göra?

Jag har, på svensk TV, sett hundinstruktörer slå såväl hundar som hundägare, lägga sig i hundägarnas sexliv, rusa in i hus och hem och bete sig som en vansinnig führer i Hitlers Tyskland, kasta saker om kring sig och krypa ner i sängen och tvinga sig på äkta makar.

Hundtränarna ser dessutom alltid ut som om de hanterade monster av dinosauriestorlek, trots att de kanske tar sig an en stackars chihuahua. Vissa av dem är vänliga mot ägarna, åtminstone ibland. Andra behandlar hundägarna precis lika illa som hundarna.

Vissa monterar in videokameror i hemmen och tvingar på de stackars hundägarna ett liv i ett Big Brother-hus. Filmkamerorna hamnar även i sovrummen! Ingenting är längre heligt. Hundtränarna saknar psykologisk utbildning. De har knappast hundutbildning heller (de flesta som hamnar i TV är nämligen autoditakta, det vill säga självlärda), ändå tar de sig an både djurens och ägarens relationer med de mest häpnadsväckande tips.

Om jag var hundägare med problem med min hund så skulle jag inte vilja att någon talade om för min man att han skulle ordna romantiska picknickar och middagar till mig, eller säger åt mig att man skall kramas tio gånger per dag. Är det partnerrelationen som behöver hjälp på traven skulle jag definitivt hellre vända mig till en terapeut och en äktenskapsrådgivare än en hundtränare.

När hundtränarna senare sitter och gottar sig åt videofilmerna, eller ser hundägarna misslyckas vid nästa kurstillfälle. Så skriker de nästan i triumf! Ha! Se så dåligt det går! Det måste bli skärpning! Ni lyckas inte alls!

Om hundägaren misslyckas, vems fel är det då? Jo, hundinstruktörens! Visst har hundägaren ett stort ansvar för sin träning, men metoderna måste vara begripligt förklarade för hundägaren och fungera i deras vardag för att de skall kunna fungera. Om hundägarna misslyckas bör varje hundinstruktör med självaktning inte skratta, utan faktiskt fundera över hur man skall nå just den hundägaren i stället.

Alla hundinstruktörer borde ställa sig upp och skrika framför sina TV apparater (väldigt många gör det nog redan), samla kraften och i ett gemensamt agerande demonstrera mot SvT:s och andra kanalers fullständiga galenskap. Denna mycket märkliga bild av hur hundträning är inte relevant idag. Den tillhör de förgångna. Visst lever den kvar, men det finns otroligt många hundtränare som inte tränar på sätt som ens påminner om vad vi hela tiden matas med i TV.

Jag är dessutom övertygad om att en sådan inkompetens som visas i dessa program aldrig någonsin skulle släppas igenom inom ett annat område. Eftersom de ansvariga på TV uppenbart inte kan något om hund och vad som hänt de senaste decennierna, så går de med på vad som kan tänkas göra sig i TV, och det som gör det tycks vara fullständig galenskap. Så galet att man hela tiden blir tvungen att nypa sig i armen för att kontrollera att man faktiskt inte befinner sig i en mardröm.

Kan ni tänka er att TV skulle visa ett program som hette: ”Så här uppfostrar du ditt barn” och ha någon gammal patrona som agade barnen med linjal över fingrarna, eller bad dem hämta sitt eget ris? Eller ett program om hur man använder sig av ett bildbehandlingsprogram och illustrera detta med en analog utrustning a la diabildsprojektor. Jag är åtminstone helt säker på att detta faktiskt inte skulle få förekomma!

Vad är syftet med detta? Antagligen har man insett att hund idag säljer. Vi är otroligt många som har hund. Med de bra program man faktiskt köpt in till de olika kanalerna så följer en hel del skräp med. Detta skräp betalar de alltså inte för, det ingår o paket, men kanalen har ändå rätt att sända det. Lika bra att göra det då! Inte bryr sig der anställda om vad som lärs ut i programmen, eller hur det görs. Det viktiga är att det är ett hundprogram med en färgstark huvudperson. För färgstarka det är de tyvärr, även om det definitivt inte är på något positiv vis. Möter du någon av dessa damer och herrar i en mörk gränd så spring för livet och rädda alla hundar du kan på vägen!

Dagens tips!

1. Det är fullt möjligt att uppfostra och leva tillsammans med en hund utan att använda sig av våld!
2. Våld och hot skadar relationen!
3. Att bygga en relation som bygger på tillit, kärlek och respekt är det absolut viktigaste du kan göra tillsammans med din hund.
4. Läs: Barry Eatons bok ”Dominans och ledarskap – fakta eller fantasi” och Patricia McConnells ”Hund och människa”.
5. Glöm inte bort att det skall vara roligt att vara hundägare. Det är inte en motståndare eller fiende du har köpt och tagit in i din familj.

Ha kul tillsammans med din hund!

Natasja

Inga kommentarer: