onsdag 1 april 2009

Den sjuka aveln?!

En mycket omtalad dokumentär från BBC om hundaveln och utställningens roll för hundars hälsa, som har blivit mycket uppmärksammad och fått stora konsekvenser i England, där några stora sponsorer lär ha dragit sig ur Crufts (för övrigt den enda utställning som jag verkligen älskar). Jag har hört otroligt mycket om denna dokumentär, men inte haft möjlighet att se den. En vän skickade länken till programmet på internet (tack Ylva!), så om man inte orkar vänta på reprisen (som tydligen skall gå på fredag), så går det bra att se detta on line. (oj oj oj, vilken meningsbyggnad det var i hela det här stycket)

http://svtplay.se/v/1497320/dokument_utifran/ett_renrasigt_helvete?cb,a1364145,1,f,103473/pb,a1364142,1,f,103473/pl,v,,1497320/sb,p103473,1,f,-1

Själv tänkte jag sätta mig ner och titta på den vid tillfälle, och kommer säkert att återkomma med blogginlägg om detta, eftersom det ligger mig så väldigt varmt om hjärtat.

Är just nu på utbildning för att bli Agria ombud och även då kommer vi i kontakt med aveln när den inte riktigt är som den skall. Hur kejsarsnitt ökar dramatiskt inom vissa raser, hur försäkringsbolagen börjar ifrägasätta om man överhuvudtaget kan ta risken att försäkra vissa raser, eftersom de blir sjukare och sjukare, och man faktiskt inte vill vara med och bidra till djurs lidande, hur vissa raser plastikopereras innan valpleverans (!). Det är en väldigt sund inställning att ifrågasätta detta , jag hoppas bara att det inte är för sent! Jag älskar alla hundar och rashundar har en himla massa fördelar, eftersom man kan säga hur stor hunden kommer bli (med största sannolikhet), hur den kommer att bete sig (med största sannolikhet), och det vore ju verkligen förfärligt om vi förstörde alla de fördelarna med raserna, för att vi måste ha dem att se ut på ett exakt sätt.

Det viktiga är ju ändå att, ha kul tillsammans med din hund,

Natasja