måndag 24 augusti 2009

Fukteksem/ hot spot




Precis innan vi skulle åka till Dalarna för vår Bob Bailey kurs upptäckte jag att min mops Ervina hade ett litet fukteksem på sin högra skuldra. Hon fick därför följa med, så att jag kunde ta hand om såret. Jag tackar verkligen för att jag dels upptäckte det lilla såret (hade jag nog inte gjort om inte hennes pappa Herbie var väldigt upptagen med den fläcken), och dels att det inte uppstod när vi var hemifrån.

Fukteksem är ett otroligt elände. De sprider sig med blixtens hastighet och blir snart riktigt läskiga, om man inte har tur att få bukt med dem på en gång. Ett litet, litet sår blir snart väldigt otäckt, och kan innan man ens hinner tänka veterinär vara spridda över hela kroppen.

Det fukteksem Ervina fick var det värsta någon av mina hundar haft någon gång, och det kan ju kanske bero på att det uppstod just under rötmånaden. Det borde ju åtminstone inte göra ett sår bättre.

På min födelsedag fick vi därför åka tlll Falu djursjukhus och göra ordentligt rent och raka. När sköterskan rakade så upptäckte vi fler och fler fläckar. Snart såg Ervina ut som om hon hade varit med i ett allvarligt hundslagsmål.

Jag önskar att jag kunde tala om varför Ervina fick detta, men det kan jag inte. Däremot badades hon strax innan, så där har vi troligtvis själva utlösande faktorn.

En vanlig orsak till fukteksem är små, små sår, till exempel fästingbett. Det jag alltid gör när en hund har fått en fästing, är att sätta på lite aloe vera. Dels minskar det infektionsrisken, dels minskar det klådan, som kan leda till att såret lättare infekteras och att ett fukteksem bildas. Jag kan ju inte säga detta med säkerhet, jag är inte veterinär, men min erfarenhet är att jag har fått färre fukteksem efter att jag börjat med detta. Aloe vera är förövrigt också bra att sätta på direkt när man upptäcker ett fukteksem, men märker man inte någon förbättring inom ett dygn skall man till veterinären. Att raka rent är också väldigt effektivt, eftersom det då går att hålla torrt på ett helt annat sätt. Det kan nämligen behövas antibiotika (Ervina fick en 20 dagars lång kur!)

Vissa raser är värre drabbade av fukteksem än andra. Mops och labrador tillhör raser som ofta drabbas. Jag tror att det beror på pälsens täthet. En liten mops tar det ca en timme att torka med fön! Labradoren har ungefär samma päls, med mycket underull. Bristande immunförsvar är också vanligt hos dem som drabbas. I samband med löp har jag märkt att Ervina blivit mer känslig och att fukteksemen blivit svårare att bota på egen hand. Även detta är helt ovetenskapligt från min sida, och bygger bara på egna erfarenheter.

Så långt mina erfarenheter.

En bra artikel i ämnet, med lite tips om vad man kan göra hittar man på:

http://www.animalartroclinic.se/Artiklar/Hot_spot.htm

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja

3 kommentarer:

Maria i Dösjebro sa...

Fy så äckligt!!! Vill bara tipsa om ett naturligt kosttillskott som heter MSM som man kan ge dem i maten och strö på såren. Har faktiskt ett fantastiskt resultat på leder, sår och allmäntillståndet - dessutom på kort tid! Jag brukar själv inte tro på sådant här ;) men jag har testat på både mig, barn och hundar och det är som magi!

Info: http://www.hotspothorse.com/MSMhalsaforhastochhund.htm

Marie sa...

När jag började ge min golden mat utan spannmål så försvann mycket av hans fukteksem. Plus att jag klipper rent runt eksemen för att inte raka upp en massa småsår och irriterad hud. Fungerar mycket bättre!

Natasja Ravenklint sa...

Jag tror definitivt att det kan finnas ett samband mellan ökade risk för fukteksem och vad hunden äter. Min mops Boris, vila i frid, fick fukteksem när han åt Eukanuba (ett foder jag varnar för). Så fort vi bytte foder försvann det.

Ha kul tillsammans med din hund,
Natasja