söndag 21 oktober 2007

I rätt ögonblick


Jag sitter och reflekterar över tajming. Olika sätt att träna upp den och undrar lite över hur snabb jag är, eller kanske snarare långsam.

Jag minns en gång när jag var cirka nio år. Släkten och jag var på en restaurang och skulle fira min farmors födelsedag. På en vägg fanns en apparat där man skulle lägga i en 25-öring (jo, det var länge sedan). Rätt var det var började den röra på sig, och då var det min uppgift att stoppa den, så snart jag bara kunde. Min ett år äldre kusin lade in en peng före mig. Det kom väl sig av åldern. Hennes 25-öring stannade mer eller mindre på en gång och så var det min tur. Innan jag hade reagerat var min 25- öring genom hela maskineriet och ute ur systemet. Jag kommer aldrig att glömma det! Jag hann överhuvudtaget inte ens trycka. Längst ner, alltså på nivån innan maskineriet tog slut, stod det: "Ta inte körkort!"

Under en rad år var jag helt övertygad om att jag aldrig någonsin skulle ta körkort, eftersom min reaktionsförmåga verkade vara icke existerande.

Jag klarade mig länge utan den där lappen, men till slut flyttade jag till landet och då måste man ha ett körkort vare sig man har reaktionsförmåga eller ej. Men jag hann bli 31 innan jag ens tänkte tanken, eftersom den där maskinen inte försvinner ur mitt minne.

Nåväl. Vad har detta med hundträning att göra?

Jo. Tajming och reaktionsförmåga kan till viss gräns övas upp. Det finns hopp! För min del blev det hönorna som blev min räddning. Under fem dagars hönsträning för Bob Bailey gick jag från gränslöst dålig tajming till betydligt bättre. En blind hade antagligen kunnat göra det bättre (detta sagt med all respekt, och eftesom jag hört Bob Bailey berätta om en blind som lyckades träna höns på en av hans chicken camps - hatten av till denna anonyma människa!). Hur som helst så gick min tajming från att vara fullständigt urusel till åtminsone godtagbar.

Idag hittade jag en hemsida där man både kan träna sin tajming, och dessutom få tid på hur snabb man är. Både roligt och knäckande på samma gång. 0,352 sek är mitt antagligen ganska dåliga resultat, så jag får träna vidare.

http://www.agility4fun.com/clickerexercise.html

Ha kul tillsammans med din hund!

Natasja

Inga kommentarer: