fredag 5 oktober 2007

Vi väljer vad vi vill se

I helgen var jag på ett fantastiskt föredrag av två av mina absoluta favoritlärare (så hur i allsindar hade det kunna bli annat än fantastiskt): Bob Bailey, mannen som gjort så mycket fantastiskt med djurträning att det är svårt att tro att det är sant, och så får man se det på film... Han är också ansedd att vara världens främsta djurtränare, han kallar sig heller inte för hundtränare, eftersom han bara har tränat några hundra (sätter en annan nivå). Min beundran för Bob är enorm! Hans ödmjuket är också något jag påminns om varje gång jag träffar honom. Får du chansen att träffa honom, missa den inte!

Den andra fantasktiska läraren är Kathy Sdao. Hennes kunskap är enorm och hennes enrgi fullkomligt sprutar ur henne och smittar av sig. En fantastisk tränare och lärare.

I bloggen kommer jag återkomma till tankar jag fick under denna helg, men en sak vill jag förmedla på en gång. Kathy visade en film som fick oss i publiken att häpna.

Jag tänker inte förklara så mycket om denna film, mer än att det är några vänner som spelar basket och att du skall hålla ögonen på killen i den vita t-shirten. Hur många passningar gör han? Både sådana som studsar i backen och sådana som inte gör det. Om du tittar på det tillsammans med någon, så är det viktigt att ni är tysta under filmen.

http://viscog.beckman.uiuc.edu/grafs/demos/15.html

När ni har tittat klart på den så skall ni titta en gång till. Denna gång skall ni inte räkna några passningar.

Lycka till!

Natasja

Inga kommentarer: