fredag 31 juli 2009

Hos veterinären!

Trevliga veterinärer finns det faktiskt många, men en som är riktigt trevlig uppsökte vi igår för undersökning av två av våra djur. Tina, valparnas mamma, för en förfärlig hosta, och katten Carl-Jan för andningsbesvär.

Det visade sig att våra djur hade kolapsat. Tina hade något som jag aldrig hört talas om, men som tydligen var vanligt (särskilt bland kortnosarna om jag förstod det rätt). Luftstrupen hade kolapsat. Den skall vara rund till formen, men när den kolapsar blir den ihoptryckt och det blir svårt att andas.

Det som var roligt med detta var att vi hade halsband på Tina (hon brukar alltid vara lös så hon brukar aldrig ha något alls på sig), och när veterinären såg det sade han: "Och så förstås, ta av det här tjafset och sätt på en sele". Det gjorde mig så otroligt glad! Äntligen en veterinär som säger så! Annars tycker jag det mest är intstruktörer, massörer, kiropraktorer och fysioterapeuter som har förstått hur viktigt det är att ha sele och inte halsband på hunden. Superglada blev både Malvina och jag.

När det gällde Carl-Jan så hade hans näsa kolapsat, som Michael Jacksons, som veterinären sade. Det var ju också lite kul, inte att den kolapsat, men själva liknelsen.

Tina fick medicin för sin kolapsade hals och Carl-Jan läggs på operationsbordet för lite vidgning av näsborrarna i nästa vecka.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja

Inga kommentarer: