fredag 26 juni 2009

Som sagt var, bra bok...

Läser vidare i boken och har redan hittat mängder med saker jag hade kunnat blogga om. Så kommer jag till ett avsnitt om något som jag har predikat om i några år. Rädsla, citat: "Studier visar att det inte finns någon annan egenskap inom hundaveln som nedärvs lika starkt och med så stor sannolikhet som just rädsla."

Det här är ett faktum som hela tiden glöms bort eller som vi sätter på oss skygglappar inför.

Jag hör ofta om folk som tar en valpkull på en rädd tik för att de har hört att hon kan bli mindre rädd efter kullen. Samtidigt som hon kanske blir mindre rädd, så har man satt några valpar till världen som med mycket stor sannolikhet kommer att bli rädda! Dessa hamnar sedan i hem, där de nya ägarna kan bli förtvivlade över hundens rädsla.

Själv har jag haft några rädda hundar, framför allt en, och att se en rädd hund är fruktansvärt. Man lider med den och kommer att få jobba med hunden under lång tid för att förbättra situationen för den.

Tänk på det, rädsla är det mest nedärvbara!

Ha kul tillsammans med din hund,
Natasja