tisdag 9 juni 2009

Valpfeber

Nu skall jag försöka blogga om våra valpar som föddes idag, efter en hel del dramatik.

Vår griffon Tina var med om lite rajtantajtan med Tommy i påskas och nu var det dags för hennes valpar. I helgen började vaket och de två senaste dygnen har det knappt varit någon sömn. Tina, som är en väldigt speciell hund, valde naturligtvis att trots all vår nattvaka och bestämma sig för att valpa mitt på ljusa dagen. Hon hade inga som helst värkar, vilket ledde till ett hastigt beslut om att åka akut in till Malmö djursjukhus.

Det blev Malvina och mormor som fick åka, eftersom jag skulle iväg och undervisa. Vilken oro! Några timmar sedan kom beskedet. Det hade blivit kejsarsnitt, eftersom man inte fått ut den valp som låg i öppningen och som vi verkligen kunde känna. Jag var inne med ett finger och kände ett ben, men insåg omedelbart att jag inte kunde göra något.

Malvina bad att få en kastrering av Tina när de ändå snittade och det var tur, för när veterinären plockade ur livmodern så sprack den. Det låter verkligen dramatiskt och vi är så otroligt glada att det lyckades bli fem livliga valpar av det hela!

Nu ligger de här i korgen bredvid sin mamma och är dyngsura. Tinas största önskan har nog slagit in. Valpar som man kan slicka på hur mycket man vill. Hon är särskilt pigg på deras navelsträngar, för att inte tala om mjölken som vi stödmatar dem med.

Nu hoppas jag att mjölkproduktionen kommer igång, så att man kan få sova en hel natt (det var ett tag sedan) och slippa sova i skift. Snälla bara lite extra mjölk tina!

Söta är de och jämna. Fyra av fem ligger precis runt 190 gram och en sticker iväg lite och väger 232 gram. Riktiga tungviktare om ni frågar mig, som har haft en 90 grams mopsvalp. Dom är dessutom otroligt lika utseendemässigt, så jag fattar inte hur vi skall kunna skilja på dem vid invägningen. Det får bli färgade svanstippar.

Den här gången skall vi också försöka med konststycket att sälja valpar... Det blir nog mer blogg om det äventyret så småningom. Jag skall också försöka ha en daglig liten titt i valplådan. En valpblogg helt enkelt!

Ha kul tillsammans med din hund,
Natasja