söndag 27 januari 2008

Los Angeles dag 1


Egentligen är inte den här bloggen tänkt att fungera som en nätdagbok, men en resa till USA kan ändå utgöra ett undantag till regeln. Jag tänker dock hålla mig så hundrelaterad (läs djur) som möjligt.

Äntligen har jag kommit fram till the Warner Center Marriott, packat upp det nödvändigaste (läs datorn) och satt på TV:n (på Tru TV, alltid när jag är i USA, den gamla Court TV, en kanal om beteende, visserligen mänskligt, men ändå). Jag har fått ett så rekordlyxigt rum att jag funderar på att aldrig lämna det. Det är dessutom helt splitter nyrenoverat, och luktar ny heltäckningsmatta och tapet. Det är ett hörnrum på 16 våningen (skall bli väldigt spännande att se vad jag har för utsikt när det blir ljust) med ”kingsize” säng. Jag som är van att sova tillsammans med sju hundar kommer absolut inte att kunna tänka bort hundarna nu, när jag dessutom har en säng som hade gjort att det för en gångs skull inte hade varit väldigt trångt. Lyx, lyx, lyx, och imorgon skall jag beställa ”California fruit plate” till frukost.

Det hundiga med dagens resa, var den arbetande beagle som sniffade frenetiskt på alla resenärers väskor. Han hade arbetstecken på sig, men det stod inte något särskilt på det. Jag antog att det antingen var en narkotika- eller bombhund, men rätt var det var gjorde hunden en markering på en barnfamilj. Hunden stod på bakbenen med framtassarna på väskan, så det gick inte att ta miste på att det var tal om ett beslag. Familjen såg till en början lite förskräckt ut, men så kom följd frågorna: ”Har ni någon frukt med er? Har ni någon mat i väskan av något slag? Eller har ni haft frukt i väskan?” Det var alltså fråga om en ”frukt-, grönsaks- och annan slags mathund” som gjort sitt jobb. Beslaget? En burk barnmat.

Det är utan tvekan den typen av historier som får mig att älska USA. Bortom alla säkerhetskontroller, fingeravtryck, ögonlysningar, bagageutpekningar och skokontroller, döljer sig den verkliga rädslan, för utrikisk mat. Så om ni åker till USA och inte vill råka ut för korsförhör om era matvanor, förvara inte en banan i väskan innan ni åker. Ni kan bli upptäckta av frukt- och grönsakshunden.

Jag måste för övrigt säga att min mops Igor redan är färdigutbildad för detta ändamål (en naturbegåvning), och redo att tas i bruk vid närmaste tullenhet.

Dagens resetips:

1. Välisolerade hörlurar räddar alla resor.

2. Var inte flygrädd, det är mycket farligare att åka bil. Det blir nog aldrig tydligare än i Los Angeles trafik.

3. Åker du Swiss Air så får du en personlig TV-skärm på sätet framför, som du kan styra över. På det sättet kunde jag välja bland olika filmer och TV program, vilket gjorde den 12 timmar och 45 minuter långa flygresan trevligare. Bäst var "Goyas ghost" med vår egen Stellan Skarsgård i huvudrollen. En riktig feelgood film var "Across the Universe", en slags variant av "Mama Mia", men med Beatles-låtar.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja