onsdag 9 januari 2008

Nya sanningar

Ännu en dag i USA till ända, och en massa nya lärdomar och intryck.

Idag har vi gjort saker som jag absolut inte trodde vara möjligt att åstadkomma så snabbt. Men så har det varit ofta på den här utbildningen.

En sak som är helt ny, och extremt omtumlande, för mig är skillnaden i när Karen Pryor väljer att lägga in signal på beteenden. Jag har fått lära mig, på en mängd olika ställen, att signalen läggs på först sedan beteendet är så som man vill ha det och detta har varit helt rätt och logiskt i min världsbild. Nu har denna världsbild blivit platt som en pannkaka och jag har börjat se på signaler i ett nytt ljus.

En övning, som är väldigt kul och intressant är följande:

Ta en kon, eller något annat föremål, sätt dig på en stol på valfritt avstånd från konen och forma fram att hunden går fram till konen och gör något (vad som helst) med den. Sätt äggklockan på fyra minuter.

När det har gått fyra minuter, skall du ta en paus och bestämma dig för en signal som du vill ha på det beteendet du just gjort, och nu har du 15 klick på dig (ja, du läste rätt) att få hunden att göra beteendet på signal.

När vi fick denna uppgift, förra gången jag var i Boston, så tänkte jag: nej, det finns inte någon som helst möjlighet att göra detta. Men se, jag har nu gjort det med flera hundar och det allra värsta är att min terrier Tyra är allra bäst på denna signal, trots att jag tränat andra beteenden med signal betydligt fler gånger.

En annan sådan upplevelse hade jag idag. Vi skulle träna att en hund skulle gå mellan olika målpinnar som fyra olika personer höll i. Varje person klickade och belönade när hunden rörde vid just deras pinne, tog därefter undan den och så var det nästa persons tur (vi stod på led). Vi gjorde detta kanske totalt tre gånger, därefter slutade vi att klicka, och hunden skulle bara jobba vidare med belöningen att en ny målpinne presenterades. Och det var precis vad som hände. Jag tror att vi allihopa var helt förvånade över hur snabbt detta gjordes. Jag var hur som helst i det närmaste mållös.

Det finns otroligt mycket nytt under solen, det är allt jag kan säga efter en mycket händelse- och lärorik dag. Skall bli otroligt intressant att se vad vi får göra för omöjligt imorgon.

Dagens råd:

1. Var aldrig rädd att ompröva något du tidigare trott var sant bara för att du tidigare trott att det var sant.

2. Anta nya sanningar och utmaningar.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja