lördag 5 januari 2008

Att träna fisk!

Under det här året kommer jag att resa väldigt mycket. Det är verkligen roligt, men det är enbart fortbildning som får mig att lämna maken och djuren. Annars får jag dåligt samvete. Just nu är jag i Boston, USA, för att ta del av etapp 2 av Karen Pryors klickerutbildning.

När man kommer till USA är det ju en ganska rejäl utfrågning man utsätts för. Fingeravtryck lämnas och man får till och med göra en ögonavläsning. Så får man svara på den obligatoriska frågan vad man skall göra i landet.
-Seminarium om djurträning.
-Vad för slags djur?
-Vilka slag som helst egentligen, men jag tränar mest hundar, men även papegoja och fisk.

Säkerhetsvakten innan tullen spanade också in mig (det måste ha varit min sanslösa pudelväska i silver och metalic rosa som väckte misstankar). Samma frågor igen, samma svar och så en diskussion till om vad man kan träna en fisk att göra och vilken slags fisk det handlar om.

Det är så kul det här med reaktionen hos folk när jag säger att det går att träna en fisk. Hakor tappas och uppriktig förvåning och intresse uppstår. Vad kan man lära en fisk? Simma baklänges, simma genom en ring, följa en målpinne. Och visst är det fantastiskt! Det finns all anledning att bli imponerad. Framförallt är det faktiskt inlärningsmetoden som bör uppmärksammats. Har man tillgång till en inlärningsmetod som fungerar på såväl hundar, höns, fiskar, tigrar, papegojor, elefanter, hästar och kackerlackor (osv), då måste det ju vara något fenomenalt med den inlärningsmetoden, eller hur?

Träningsmetoden heter operant inlärning med en sekundär förstärkare, mer allmänt känt som klickerträning. Lär man sig den träningsmetoden, och därefter går in för att observera nya djurarter, så är det därefter bara att sätta igång att träna. Principerna är nämligen det samma och det är häftigt!

Jag önskar verkligen att fler fick tillfälle att upptäcka klickerträningen och se vilka oändliga möjligheter som öppnar sig!

Dagens tips:

1. Kolla in när Karen Pryor tränar en Oscar ciklid: http://www.youtube.com/watch?v=STLgWyXGUMg

2. Kolla in när Helix Fairweather tränar en annan ciklid: http://www.youtube.com/watch?v=YeQpbTcAjcc

3. Kolla in när en misshandlad mulåsna blir tränad att gå in i en box där han skall tvättas: http://www.youtube.com/watch?v=HCtrtbdXkVw

4. Kolla på en introduktion till hundklickerträning med Virginia Broitman: http://www.youtube.com/watch?v=IC367wKGi4M

Viktigt att tänka på om man vill träna fisk i Sverige. Det är förbjudet att ha en fisk i ett akvarium enligt djurskyddslagen. Akvariet måste vara 60 liter, och man måste ha ett tillräckligt stort akvarium för just den fiskarten. När jag blev med akvarium fick jag nämligen lära mig att fiskens inälvor fortsätter att växa, även om fisken inte kan göra det. Det här med att ha en guldfisk i en rund skål är alltså ett eländigt djurplågeri.

Ha kul tillsammans med din hund (eller något annat djur för den delen)!
Natasja

Inga kommentarer: