måndag 28 januari 2008

Los Angeles dag 2



Sovmorgon, härlig frukost och soligt väder. Det här är definitivt en av alla fördelar med att fortbilda sig!

Jag hade en tanke på att bara ha med mig mina sandaler, men är rätt glad över att jag övertalades att även ta med mig ett par vanliga skor. Det ser varmare ut än vad det är i LA. Utsikten är strålande. Woodlands Hills, som området heter, är definitivt mer landsbygd än vad man kan förväntas sig av en mångmiljonstad. LA är inte riktigt vad man förväntar sig över huvudtaget. Downtown LA är mycket litet, om man jämför med t.ex. New York, mer som Boston. Men själva staden är ungefär stor som Skåne. Det betyder att det är väldigt många villaområden utspridda mellan små kärnor av ”städer”, men när jag flög in kunde jag definitivt se att ett villaområde i USA inte är som ett i Sverige. Tomterna är SMÅ, inget för hundar att springa i, mer som våra uteplatser. Om inte villorna blir större, då kommer den obligatoriska poolen in i bilden och tomterna blir genast betydligt mer hundvänliga. Avstånden i LA medför extremt dyra taxiresor. Och det är just med taxi/bil man åker i denna stad.

Idag var jag i en bokaffär och det är alltid hemskt intressant och blir väldigt tungt när man går därifrån. Tänk denna mängd av hundböcker, och då är det ändå en liten affär. Hittade ett par intressanta böcker som jag inte hade. ”Merle’s door – Lessons from a Freethinking Dog” av Ked Kerasote. Det var två saker som fick mig att välja den:

1. Prologen börjar med orden: ”This is the story of one dog, my dog, Merle. It’s also the story of every dog who must live in an increasingly urbanized world, and how these dogs might lead happier lives if we changed some of our behavior rather than always trying to change theirs.” Tänk om vi tänkte så lite oftare! Att förändra vårt beteende, i stället för att kräva att hundarnas beteende skall ändras. Det är faktiskt vi som har tagit dem till oss, i och med att vi valde att ta hand om en hund. En bok med en så bra inledning måste helt enkelt vara värd att läsas.

2. En annan sak jag tittar efter när jag letar nya spännande böcker är att se vem som skrivit om dem, och vad de i så fall skrivit. På den här boken har Patricia McConnell skrivit: ”This exquisitely written book is sure to be controversial, but it raises important questions that every thoughtful dog owner should consider.” Det väcker åtminstone min nyfikenhet. Patricia McConnell är för övrigt en av de utländska gästföreläsare som vi bjudit in till Sverige i år. Hon är på besök i Kristianstad i slutet av augusti. Missa inte det!

Den andra boken om hundar var ”The complete idiot’s guide to positive dog training”. Det är alltid intressant hur olika författare och lärare förklarar klickerträning (vilket boken handlar om) för nybörjare.

Sedan hittade jag ett par böcker om akvarium, min nya stora hobby här i livet. Akvarierna förökar sig med en otrolig hastighet på Hundens Österlen. Nu har jag fyra akvarier i vårt café, för att skapa en härlig känsla till våra kunder. Inspirationen till detta fick jag på min resa till München. Det var ett lite lätt märkligt hotell, där det fanns stora pooler i väggarna som användes för att ta dykarcertifikat. Vi var bokstavligen omgivna av människor i gigantiska akvarium. Rätt häftigt. Men för min del var det något av en besvikelse, eftersom reklamen för hotellet fick det att framstå som att det fanns akvarier med fisk i, i deras restaurang. Jag trodde att det skulle vara som att sitta omgiven av ett enormt akvarium, med exotiska fiskar simmande runt en. Så var det alltså inte, men det fanns fotografier som gav det intrycket.

Nåväl. Idén var född, och nu finns fyra akvarium att försjunka i när man tar en fika. Två på 720 liter, ett på 375 och ett på 90 liter. De två största akvarierna befolkas av Malawi-ciklider. Det är otroligt roliga och personliga fiskar som ruvar sina yngel i munnen. I ett av dem finns dessutom fyra papegoj-ciklider. En ”fulfisk”, det vill säga, en fisk som inte har så gott rykte, eftersom den inte är äkta, utan en produkt av mänsklig manipulation. Det är en av dessa jag tränar. De måhända vara en mänsklig produkt, men det är riktiga roliga och personliga fiskar. I det mindre av de stora akvarierna har jag gröna kulfiskar. Det är ena lustiga små asiatiska fiskar som kan blåsa upp sig som ballonger, vid rädsla, så jag hoppas att jag slipper se detta beteende. De simmar runt som små helikoptrar och är mycket underhållande att titta på. Dessvärre är de väldigt aggressiva och kan inte leva tillsammans med andra fiskar. Det lilla akvariet är just nu obefolkat, men jag funderar på att ha guppis i det. En liten fisk med oförtjänt dåligt rykte. De kan verkligen vara otroligt vackra.

När jag läser akvarieboken inser jag att likheterna med det första hundköpet är påtagliga, därför blir det en eget blogginlägg i det ämnet.

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja