onsdag 30 januari 2008

Los Angeles dag 4




Har haft ännu en toppen dag, nu tillsammans med min vän Emma Parsons (läs absolut hennes bok "Click to calm", "Klickerträning och lugnande signaler" på svenska). När vi träffas är det aldrig ont om samtalsämnen, och vi bubblar på om allt mellan himmel och jord, även om vi naturligtvis pratar väldigt mycket hund och träning.

Efter att ha konstataterat att vi inte kunde komma in på Kodac Theatre det här året heller, åkte vi på guidad tur i Beverly Hills och Bel Air. Det var lika kul som förra året. Rutten var lite ändrad. Vissa kändisar hade flyttat på sig, andra hade valt att inte längre finnas med på turen. Vi fick också reda på att bergen runt LA, då synnerhet Hollywood, ständigt rasar samman, och att kändisarna bokstavligen har köpt sig hus för en förmögenhet, som kanske blir bortspolat vid nästa ösregn. Husen går heller inte att försäkra mot naturkatastrof, och om det skulle rasa nerför branten så har de heller inte rätt att bygga upp det igen. Tomten sköljdes på något vis bort då också. Nåväl. Har man råd att köpa ett hus för så där en 40-150 miljoner dollar, så har man väl råd att köpa ett nytt.

Över en fantastisk lunch, bland det godaste jag någonsin ätit, lätt grillad tonfisk, diskuterade vi till exempel blandningen av träningsmetoder, det vill säga klickerträning och bestraffning, och enades om att det var det sämsta tänkbara man kunde göra mot sin hund. Hellre enbart bestraffning! Och det skall mycket till för att jag skall skriva något sådant. Den här blandningen skapar en enorm osäkerhet och ångest. Väljer man klickerträning väljer man bort bestraffning, punkt slut. Det är inte första gången jag skriver det i denna blogg och det kommer inte vara den sista gången. Detta är nog min absoluta hjärtefråga.

Efter lunch tog vi en taxi till Rodeo Drive, men såg dessvärre ingen kändis i år. Hade jag sett någon hade jag antagligen inte känt igen dem ändå. Men vi såg hotellet där Pretty woman spelades in. Lite kul, särskilt som vi nyss sett Richard Geres hus. Annars var inte Rodeo Drive så där jättemycket för mig. Jag är ju totalt ointresserad av kläder, och det var just dyra märkeskläder som såldes på den gatan. Vi klev på nytt in i en taxi och åkte till ett fantastiskt shopingcenter som jag tror hette The Gravy, där det fanns en stor bokaffär som vi kunde vandra runt i under ett par timmar.

Imorgon smygstartar Clicker Expo. På kvällen är det mottagning för medlemmarna i the Karen Pryor Clicker Academy, vilket i år betyder att jag har kvalat in. Skall bli spännande att träffa de andra studenterna, lärarna och andra medlemmarna av the Academy. Emma ser också fram emot att få berätta för min idol Ken Ramirez att han är en fisk i ett av mina akvarium (fiskarna har namn efter olika medlemmar i akademin).

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja