tisdag 29 januari 2008

Det är ju bara en fisk!


Jag skäms verkligen att behöva erkänna det, men jag inser att jag har gjort ett kardinalfel vad gäller mina akvarier, samma slags fel som många hundägare gör när de skaffar första hunden. Det här blogginlägget handlar därför om likheterna mellan att skaffa sin första hund, eller sitt första akvarium.

1. Läs på INNAN.
Du har ett ansvar för det djur du skaffar oavsett om det är en hund eller en fisk. Det kan verka självklart, men är det dessvärre inte. Jag hade akvarium när jag var liten och trodde därför i min enfald att det där med fiskar kunde jag lite om, och därför var det bara att köpa sig ett akvarium. Jag visste ju vad det var för fisk jag ville ha, Malawi-ciklider, eftersom jag läst på om dem förr. Det var mina drömfiskar när jag var tolv.

När jag började hålla hundkurser så frågade jag alltid hur många det var som hade läst på om rasen innan de skaffade hund. Då var resultatet cirka 20 procent som hade gjort det. Mitt mantra var och är fortfarande: Läser man inte på innan får man läsa på efter, och då kanske det inte blir så att man kan välja hund efter den egna livsstilen, utan tvingas anpassa sig efter hunden.

Jag hade tack och lov en kompis som fick mig att göra denna inläsning innan jag skaffade min första hund. Hon fick mig att glömma tanken på en bullmastiff och satsa på en mops istället, ett extremt lyckat val som jag aldrig hade gjort utan hennes påstridighet. Det är absolut inget fel på bullmastiffer, men just då hade det inte passat just mig alls.

Dessvärre hade jag ingen vän med akvariekunskap som kunde ge mig lika bra råd, utan nu förlitade jag mig på experterna i akvarieaffärerna, vilket leder mig till nästa jämförelse:

2. Lita INTE på experterna.
När man skaffar hund så får man råd av precis alla man möter. Alla vet precis hur det är att ha hund och hur man skall sköta den. Kunskaperna är det lite si och så med. Det är därför klokt att inte lita på de så kallade experterna, utan att försöka få kunskap på egen hand.

Jag menar inte att man helt skall sluta lita på experter. Absolut inte! Men om man väljer att lite på dem alla, så kommer man att bli totalt förvirrad, eftersom det inte finns två experter som säger samma sak. Förvirringen blir därför lätt total och det blir ofta djuret som blir lidande på grund av detta.

Läs på själv, fundera och håll dig sedan till en av experterna. Den som verkar komma med mest relevanta råd och som har en syn på djuret som överensstämmer med din.

Exakt samma sak gäller för det första akvariet. Hjälp mig! Jag har till och med varit inne i samma akvarieaffär och fått totalt skilda råd av två olika personer i personalen. Då blir man katastrofalt förvirrad. (”Går det att ha Malawi- och Tanganyika-ciklider i samma tank?” Personal 1 ”Absolut inte”. Personal 2 ”Ja, visst”.)

Jag kommer då tillbaka till mitt val av fisk. Det var inte det klokaste valet i världshistorien att välja grön kulfisk. Men nu gjorde jag det, och då får jag anpassa mig efter det valet. Den anpassningen bestod i att snällt köpa ytterligare ett akvarium, eftersom grön kulfisk inte alls vill bo tolv stycken i 90 liter. Det var bara att placera dem i 375 liters karet, och eftersom det var nödvändigt var jag tvungen att köpa ett större akvarium till de som bodde där. Det kan bli komplicerat och dyrt att inte läsa på i förväg! Oavsett om det är hund eller akvarium det handlar om.

3. Storleken KAN ha betydelse!

När det gäller hund, så är jag som redan nämnt, rysligt glad över att det blev en mops och inte en bullmastiff. Anledningen är bland annat att det är så otroligt mycket lättare att bära en mops än en bullmastiff. Eftersom Igor (min mops) uppfostrade mig så väl, så blev jag nämligen alltid tvungen att bära honom de sista 100 metrarna hem. Det hade varit mycket jobbigt med en bullmastiff. Alla små hundar är inte nybörjarhundar, men katastrofen kan oftast bli mindre om hunden också är det.

När det gäller akvarier, så är det tvärtom. Ju större akvarium, desto enklare. Nybörjare bör egentligen inte ha ett mindre kar än 190 liter, enligt författaren till den akvariebok jag köpte idag. Det är nämligen svårare att få rätt biologisk balans i ett litet akvarium än i ett svårt. Hur många är det som börjar med ett litet kar, på så där 60 liter, och så dör fisken och alla blir ledsna.

4. Det skall vara KUL att ha hund/akvarium!

När det gäller akvarium så slutar de flesta med sin nya hobby inom ett år, eftersom det inte går bra. Fiskar dör och det känns naturligtvis inte kul om man misslyckas, för att inte tala om hur grymt det är mot fisken.

När det gäller hund så är det omplacering/avlivning som drabbar många hundar mellan 9 månader och 2 år. Då är hunden i tonåren och kan vara lite besvärlig. Att läsa böcker och gå en kurs och träffa andra som har samma problem kan vara ett sätt att ta sig igenom dessa problem. Vissa raser är också mer besvärliga (i våra ögon) än andra, vilket gör påläsningen innan köpet extra viktigt.

Summa sumarum: Det är okunskap som är den största boven i dramat! Det spelar ingen roll om det är en hund, eller ”bara” en fisk vi skaffar som husdjur. Och när man har läst en bok, bör man läsa en till. Fortbildning är nämligen lika viktigt.

Dagens tips:

1. Läs på INNAN du skaffar husdjur, oavsett vad det är för något!

Ha kul tillsammans med din hund (eller fisk)!

Natasja