lördag 26 januari 2008

Dessa fantastiska djur!

En liten hälsning dagen innan jag åter åker till USA. Det blev dessvärre varken något bloggande eller något annat gjort medan jag var hemma, eftersom vardagen kom ikapp mig. Det kan då vara skönt med lite verklighetsflykt.

När jag var i München i december och lyssnade på Ken Ramrez så visade han som vanligt en mängd fantastiska videoklipp. Det ena mer häpnadsväckande än det andra. Dessvärre kan jag inte spela något av dessa för er, men det går alltid att lita på You Tube och där hittade jag ett klipp från Japan. Ken Ramrez är inte med på det, men däremot resultatet av hans träning. Han fick nämligen i uppdrag av japanerna att lära belugavalarna att blåsa luftbubblor på signal. Först hade han sagt omöjligt, men sedan kom han på hur detta skulle gå till. Resultatet av träningen kan ni se här:

http://www.youtube.com/watch?v=hCAUleX5h8A&NR=1

En annan video som har anknytning till den förra är en där delfiner leker med luftringar. Jag blir tårögd och fascinerad och hoppas att jag snart kommer att få möjlighet att se något liknande i verkligheten.

http://www.youtube.com/watch?v=5us-v4bntP8&feature=related

Med denna lilla hälsning om vad djur kan och därmed ger oss möjligheten att sätta signal på, så åker jag till Clicker Expo i Los Angeles för några dagars semester, nya kunskaper och erfarenheter (jag skall vara hjälpinstruktör åt Helix Fairweather).

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja