lördag 2 februari 2008

Clicker expo 2008 - dag 2





Vilken dag!

Frukost med Emma Parsons och Helix Fairweather, lunch med Karen Pryor och middag med Ken Ramirez. Jag är i himmelriket, det bara är så! Vad kan möjligtvis slå detta?

Intressanta seminarier har jag också fått uppleva (bilderna hamnade dock i omvänd ordning). Efter ett års väntan fick jag vara med på ett träningslabb med Ken Ramirez. Det handlade om sekundära förstärkare och trots att jag var på föreläsningen igår så lärde jag mig nya saker idag. Han är verkligen helt otrolig. Vilken kunskap och vilken förmåga att förmedla den.

Alexandra Kurland är också ett säkert kort. Hästtränare och jag är rädd för hästar och ändå är hon den som både detta år och förra året överraskat mig mest positivt. Hon talade om microformning, alltså att man formar fram beteenden genom att verkligen dela upp beteenden i små små beståndsdelar, till exempel muskelryckningar. Otroligt intressant att se hur detta applicerades på hästar. Jag har jobbat med det själv på hund, och sett Ken Ramirez lösa problem med beluga valar med hjälp av detta, så jag vet att det är en extremt användbar träningsmetod. Nu blev jag ännu mer övertygad och håller med Alexandra Kurland i att om vi skall forma fram ett beteende så skall vi göra det med hjälp av microformning.

Detta följdes av ett fantastiskt seminarium om TAG-teach, klickerträning för människor. Jag har fått lite grepp om det hela genom min utbildning på Karen Pryors akademi, men det var väldigt roligt att få en lite djupare djupdykning i ämnet, även om den dessvärre bara varade i två timmar. Otroligt roligt och lärorikt med den fantastiska läraren Theresa McKeon. Emelie och Eva, om ni läser detta så kan jag säga att ni härmed är inofficiellt inbjudna till Hundens Österlen för att utbilda oss! (Theresa hälsar!)

Slutet på denna lärorika dag var en paneldebatt där Kathy Sdao tog ordet och förklarade hur otroligt galet det var att använda bestraffning följt av belöning, att det skapade patologiska djur. Alltså mitt favoritämne igen, som sagt var, det går inte att trycka på detta för mycket. Att först rycka i kopplet för att sedan belöna är direkt skadligt för djuret. Inte bara fysiskt (själva rycket), utan också mentalt. Att man belönar hunden efter en korrigering (läs bestraffning) gör alltså inte träningen positiv!

En fulländad dag avslutades med middag med Ken Ramirez, där han bland annat berättade att de hade 22 000 djur på Shedd aquarium. Där ligger ju till och med jag rejält i lä. Det var inte så att alla dessa djur tränades, men alla hajar, rockor och bläckfiskar, för att nämna några exempel, var tränade. Otroligt häftigt! Det får mig att skicka en liten hälsning hem till mina fiskar, Ken Ramirez och Karen Pryor, mina härliga blå delfinciklider.

Imorgon skall jag hjälpa till och undervisa, gud så spännande!

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja