lördag 23 februari 2008

Sista kvällen i Boston


Det drar ihop sig mot hemresa. Det kom mycket snö igår, ca 20 cm. När det snöar så "mycket" här blir hela staden lamslagen. När de pratade om storm på TV trodde jag de menade den typen vi har i Skåne, men det handlade mer om ett helt vanligt snöfall. Ingen särskild blåst alls. Vykorts snöigt. Inte för att jag gillar det bättre för den sakens skull, men ändå. Jag har inte riktigt kommit på hur stort Boston är än, men det är en ganska stor stad. Jag bor i Milford, som ligger en timmes bilfärd ifrån stan. Att en så stor stad, och delstat för den delen, kan bli lamslaget av ett vanligt snöfall förvånar mig verkligen, särskilt som de ligger på samma breddgrad som södra Sverige. Hade det kommit 20 cm i Californien hade jag haft mer förståelse. Kanske beror det på alla bilar. Jag tyckte jag hörde något om det på TV. Att bilarna blockerar för snöplogarna. Har de dubbade däck här?

Förhoppningsvis är snön borta från vägarna imorgon, så att jag kommer till flygplatsen och att flyget kan lyfta (det var nämligen en himla massa inställningar igår, fredag, den veckodag jag i vanliga fall brukar lämna Boston, sicken tur!).

Dagen har jag ägnat mig åt att plugga. Jag lyckades med konststycket att få alla rätt på en företagsdel med matte och annat elände. Fråga mig inte hur det gick till. Jag är värdelös på både matte och företagsekonomi.

Jag har också fått ny inspiration till att fundera kring hur hundkurser bör se ut. Jag tror att vi är väldigt fast i det mönster som Brukshundsklubben använt sig av under alla år och att det kanske är dags att göra om systemet rejält. Måste en hundkurs se ut som vi är vana vid? Vad behöver man lära sig när man skaffar sig en hund? Varför går folk på hundkurs? Är hundägarnas och hundinstruktörernas mål de samma? Jag har också bestämt mig för att bygga om mitt kurssystem och utbildningssystem i grunden. Otroligt spännande, men mycket arbetskrävande. Förhoppningsvis kommer det något intressant ur dessa tankar, så att det kan synas en förändring i vårt kursschema på hemsidan inom en inte allt för lång framtid.

På onsdag har jag en Rallylydnadkurs som startar. Det skall bli väldigt kul att börja jobba med denna roliga nya hundsport. En av mina kurskamrater här i Boston är rankad som näst bäst bland blandrashundar i hela USA. Rätt otroligt. Jag har haft rätt många möjligheter att prata rally med honom. Väldigt kul att höra om sporten, och se den praktiseras, här i USA där den har flera år på nacken, tillskillnad mot i Sverige där den är helt ny.

I USA är det Rally och Freestyle som alla talar om. Det är de sporterna som växer. Den traditionella lydnaden tappar allt mer, den känns omodern och tråkig. Jag tror nog att vi kommer att gå mot samma utveckling i Sverige, det brukar vi göra. För egen del känns både Freestyle och Rally så otroligt mycket mer intressant än lydnad, men det är jag det. Faktum är att jag aldrig trodde att jag skulle kunna tycka att lydnadsmomenten var kul, men med Rally förändrades det. Tänk så mycket formen kan betyda. Momenten i Rally är nämligen otroligt lika de i lydnad, och ändå känns det som två otroligt olika sporter. Lydnaden känns stel och tråkig, Rallyn fri och rolig. Det skall bli riktigt kul att försöka få andra att få upp ögonen för den sporten!

Ha kul tillsammans med din hund,

Natasja

Ps Irriterande nog fungerade inte min koppling till SVT som den skulle, så jag missade melodifestivalen. Mycket trist! Men fel låt vann nog som vanligt.